Aktualności

Planowanie, organizacja i optymalizacja tras

Proces planowania tras w firmach przewozowych wydaje się stosunkowo łatwym zadaniem. To połączenie ze sobą kilku punktów na mapie w najprostszy oraz najszybszy możliwy sposób. W teorii brzmi to banalnie. Jednak w rzeczywistości cała metodyka wygląda całkiem inaczej. Aby wyjaśnić zawiłości dot. optymalizacji tras, w tym artykule posłużymy się przykładem firmy GTV BUS.

Jakie czynniki wpływają na planowanie tras przejazdu w GTV BUS?

Samo planowanie tras w GTV BUS rozpoczyna się od dokładnej analizy ilości pasażerów oraz ich adresów – zarówno odbioru, jak i docelowych. Jeśli zleceń przejazdu mamy kilkadziesiąt, nie jest to skomplikowane zadanie. Zabawa zaczyna się w momencie, kiedy punktów przejazdu jest kilkaset do zaplanowania, a każdy z nich to inne miejsce odbioru oraz inny adres docelowy. Dodajmy do tego pozostałe parametry, takie jak:

  • Kilka krajów,
  • Dziesiątki pojazdów,
  • Ramy czasowe,
  • Punkty przesiadkowe,
  • Ilość kierowców,
  • Warunki geograficzne, drogowe oraz dostępność floty.

W tym momencie zadanie postawione przed dyspozytorem staje się nie lada łamigłówką, z którą są w stanie poradzić tylko nieliczni. Jak w takim razie planowanie i organizacja przejazdów wyglądają w praktyce? Wyjaśniając to zagadnienie, posłużmy się wyjazdem z Polski do takich krajów jak Niemcy, Holandia i Belgia.

GTV Bus – organizacja tras przejazdu w praktyce

Sam proces wyjazdu podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy z nich to zbiórka na terenie Polski do punktu przesiadkowego. Drugim etapem jest zaplanowanie kursów międzynarodowy do krajów wskazanych przez klientów. Warto zaznaczyć, że GTV BUS odbiera klientów z całej Polski bez żadnych wyjątków. Firma obsługuje również wyjazdy z Łotwy, Słowacji oraz Rumunii.

Po weryfikacji wszystkich adresów odbioru, pracownicy działu logistyki dzielą kraj na część północną i południową. W następnym kroku rozróżniają pasażerów podróżujących na południe Niemiec. Ma to szczególny wpływ przy planowaniu punktu przesiadkowego dla każdego pasażera. W ten sposób dyspozytorzy uzyskują niezbędne dane do obsadzenia kierowców zbiórkowych na dany dzień. W celu optymalizacji czasu podróży, klienci z północy Polski mają swój punkt przesiadkowy w tym samym regionie kraju. To samo dotyczy pasażerów z południa. Wyjaśnijmy to, podpierając się poniższym przykładem:

Pięćdziesiąt osób wyjeżdża z województwa warmińsko-mazurskiego – przekłada się to na siedmiu kierowców z tego samego województwa. Analogicznie przy każdym kolejnym regionie Polski jest to planowanie w identyczny sposób. Po pierwszej weryfikacji pracownicy GTV BUS mają naniesione na mapę znaczniki w trzech różnych kolorach – odpowiednio:

  • Kolor zielony – osoby podróżujące z północy Polski,
  • Kolor niebieski – osoby podróżujące z południa Polski,
  • Kolor czerwony – osoby podróżujące na południe Niemiec.

Po ustaleniu punktu przesiadkowego dla każdego z pasażerów oraz zapewnienia odpowiedniej ilości kierowców wraz z busami, dyspozytorzy GTV Bus są gotowi do rozpoczęcia planowania tras zbiórkowych. Na tym etapie kluczowym aspektem jest czas przejazdu, który zawsze jest ustalany w taki sposób, aby był jak najkrótszy dla każdego pasażera. Dopiero po ułożeniu wszystkich tras są przydzielani kierowcy.

GTV Bus – sukces oparty na ludzkich wartościach

Firma GTV Bus posiada ponad stu kierowców zbiórkowych z całego kraju. Kursy zostają przydzielone w oparciu o odległość pierwszego adresu trasy, a miejscem zamieszkania kierowcy. Pozwala to, jak najbardziej zminimalizować czas dojazdu danego kierowcy do miejsca zbiórki. W ten sposób GTV Bus każdego dnia tworzy sieć połączonych punktów, które odzwierciedlają rzeczywiste trasy zbiórkowe, które następnie zostają przeliczone przez zaawansowany program komputerowy.

Oprogramowanie bierze pod uwagę takie kryteria jak dane drogowe, pogodowe, geograficzne oraz raporty wewnętrzne firmy. W ten sposób przy każdym pasażerze pojawia się w systemie numer busa, nazwisko kierowcy oraz godzina odbioru z miejsca zamieszkania. Powyższe dane otrzymuje Dział Obsługi Klienta GTV Bus, który informuje każdego podróżującego o godzinie odbioru.

W tym czasie również kierowcy na specjalnie przygotowanej aplikacji otrzymują informacje odnośnie tras. Mogą tam sprawdzić godzinę wyjazdu z domu, czas i miejsce odbioru każdego z pasażerów oraz adres punktu przesiadkowego z ustaloną godziną przesiadek. Kierowca uzyskuje również dane o długości swojego kursu. 

GTV Bus – strategia planowania kursów międzynarodowych

Proces planowania kursów międzynarodowych w GTV Bus rozpoczyna się od punktu przesiadkowego i kończy na ostatnim adresie przewożonego pasażera. Na planowanie tras mają wpływ takie czynniki jak:

  • Ilość pasażerów podróżujących do poszczególnych krajów,
  • Jak najkrótszy czas przejazdu,
  • Dotarcie do celu w godzinach wyznaczonych przez agencję,
  • Godzina powrotu do Polski dnia następnego.

Planowanie uwzględnia odpowiednią ilość pojazdów i kierowców docelowych na danych miejscach przesiadkowych. W trakcie trwania kursów dyspozytorzy GTV Bus planują powrót kierowców, wysyłając im adresy podstawienia się na kolejny dzień. Pieczę nad poprawną obsługą wyjazdu i powrotu sprawuje 21 pracowników firmy. Dział Transportu GTV Bus podzielony jest na dyspozytorów organizacyjnych oraz międzynarodowych, którzy pracują w różnych cyklach.

GTV Bus – wsparcie w kwestii ochrony pracowników

Firma GTV Bus zwraca szczególną uwagę na kondycję i stan zdrowia pracowników i stara się, aby byli zawsze wypoczęci i gotowi do swoich obowiązków. Średni czas pracy dyspozytora w miesiącu wynosi około 15 dni, dzięki czemu pracownicy mają wystarczająco dużo czasu na regenerację. Zarząd GTV Bus zdaje sobie sprawę, że stresująca praca pod presją czasu, wymagana natychmiastowa reakcja na sytuacje losowe oraz analityczne myślenie jest wykańczające dla organizmu, dlatego firma szczególnie dba o zdrowie dyspozytorów, którzy w pewnym sensie są sercem całej organizacji. To bardzo wymagający zawód, dlatego tylko mała grupa ludzi może skutecznie go wykonywać.

Jestem jedną z tych osób i mam szczęście, że GTV Bus dało mi możliwość pracy z najlepszymi ekspertami w te dziedzinie. Jako wsparcie moich obowiązków firma udostępnia najnowocześniejsze programy i systemy komputerowe oraz pomoc wyspecjalizowanej kadry kierowniczej. Tak zorganizowany system to sprawdzony przepis na sukces. Sukces, który firma GTV Bus prezentuje za pomocą swoich wyników każdego dnia. Cieszę się, że również mogę się do tego przyczynić.

Zobacz więcej

Sprawdź najczęściej zadawane pytania