Rekrutacja, jeden z kluczowych działów firmy. Od niego zależy nasze być albo nie być, od niego zależy czy nie zabraknie rąk do pracy. Jak wygląda rekrutacja w GTV BUS? Czy GTV BUS dba o kierowców?
Na wszystkie pytania odpowie Edyta Mińkowska- Kierownik ds. HR. Od blisko 5 lat odpowiedzialna jest za rekrutacje w firmie GTV BUS. Zapraszamy!
Jak to się stało, że trafiłaś do GTV BUS?
Zasadniczo nie lubię zmian. Przywiązuję się do miejsca pracy i firmy, w której pracuję, ale …. No właśnie. Zanim przeniosłam się do GTV BUS pracowałam 17 lat w agencji zatrudnienia. Tam zajmowałam się między innymi, transportem i współpracą z GTV BUS, więc zmiana miejsca pracy nie była przypadkowa. Pomysł do zmiany miejsca pracy wziął się z tego, że stanowisko na jakie mnie awansowano zupełnie mi nie leżało. Zostałam odcięta od zadań, od wiru pracy, w której czułam się spełniona i oddelegowana do funkcji, w której tak naprawdę czułam się mało potrzebna. To przesądziło o zmianach. Któregoś dnia pomyślałam, czemu by nie spróbować i nie zmienić czegoś w swoim życiu. I takim o to sposobem znalazłam się w GTV BUS…
Jak wyglądały początki Twojej pracy w GTV BUS?
Zanim rozpoczęłam proces rekrutacji kierowców musiałam poznać specyfikę pracy, warunki zatrudnienia, stawki itp. Tutaj duża zasługa działu rozliczeń. Pracując z nimi, przy okazji rozliczeń kierowców, którzy to wówczas pojawiali się fizycznie w biurze, mogłam dowiedzieć się wiele rzeczy o pracy kierowcy i to u samego źródła. Takie doświadczenie było dla mnie bardzo cenne w procesie rekrutacji. Jak dobrze pamiętam rekrutację kierowców zaczęłam bardzo szybko. Ogłoszenia były zamieszczane głównie na opolskich portalach. Po pozytywnej rozmowie rekrutacyjnej z kandydatem, zrobieniu badań, kierowcy byli wysyłani w kurs próbny. Po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji od kierowcy głównego byli zapraszani do biura na podpisanie umowy i przeszkolenie. Proces ten obecnie jest bardziej rozbudowany i funkcjonuje do dzisiaj.
Działamy na rynku już 25 lat. Jak wspominasz firmę przez wszystkie lata pracy?
Pracuję w firmie 5-ty rok. Dużo się zmieniło, niewątpliwie na plus w stosunku to tego co zastałam na początku. Rozwój firmy jest widoczny bez dwóch zdań. Tak pokrótce: nastąpiło usystematyzowanie różnych procesów w firmie, począwszy od przyjęcia pracowników do firmy, pozyskania nowych specjalistów, wdrożenia nowych systemów informatycznych, powstał dział marketingu, dbający o rozpowszechnienie wizerunku firmy. Poprawił się i nadal poprawia komfort pracy nie tylko w wydaniu materialnym, ale i psychologicznym. Zmieniła się również logistyka w kontekście przewozu osób. Zakupiliśmy nowe większe busy, zapewniające większy komfort podróżowania. Rozwinęliśmy ofertę przewozów na rynkach lokalnych. Powiększyliśmy grono naszych kontrahentów, a co za tym idzie zwiększyliśmy ilość przewożonych osób.
Dużo się zmieniło w rekrutacji przez te kilka lat?
Dział rekrutacji jak i sam proces rekrutacji zmieniał się i rozwijał, ponieważ zmieniały się potrzeby firmy. Obecnie zwiększył się zakres zadań rekrutera, co jest konsekwencją rozwoju firmy. Do zmian można zaliczyć na przykład zwiększenie ilości kanałów dystrybucji ogłoszeń (m.in. pojawienie się ogłoszeń w social mediach, na naszej stronie internetowej i innych platformach), utworzenie infolinii dedykowanej wyłącznie na potrzeby rekrutacji czy wprowadzenie aplikacji rekrutacyjnej.
Jak wygląda teraz standardowe etapy rekrutacji?
Oczywiście zaczynamy od sprecyzowania jakich pracowników będziemy potrzebować w najbliższym czasie. Przygotowujemy ogłoszenie i zamieszczamy je na różnych portalach z pracą. Po wstępnej selekcji przeprowadzamy rozmowy telefoniczne by sprawdzić czy dana osoba sprosta zadaniom danego stanowiska. Takiego kandydata zapraszamy jeszcze na rozmowę do biura, jeśli oboje stwierdzimy, że ta praca jest dla niego, przechodzimy już do etapu końcowego związanego z dokumentami i badaniami. Pierwszego dnia pracy, nasz nowy pracownik przechodzi onboarding czyli zapoznanie się z firmą.
Jeśli chodzi o kierowców, to tutaj dodatkowo przed podpisaniem umowy, kierowca wysyłany jest w kurs próbny, oczywiście nie sam, tylko pod okiem doświadczonego pracownika. Jeśli kierowca bez problemu poradzi sobie z kursem próbnym, zapraszamy go do biura na szkolenie, które ułatwi mu pracę w GTV BUS. Na końcu dopełniamy formalności z umową, badaniami i wydajemy wyposażenie dla kierowcy m.in.: kurtki, polary, koszulki…
Czy GTV BUS dba o kierowców?
Z perspektywy działu rekrutacji uważam, że jak najbardziej GTV BUS dba o kierowców, poczynając od kursu próbnego poprzez szkolenie i na wyposażeniu w ubranie firmowe kończąc. Kurs próbny pozwala kandydatowi zobaczyć pracę naszych kierowców w rzeczywistości, porozmawiać, popytać o różne praktyczne aspekty pracy tych, którzy wykonują ją na co dzień. Szkolenie po kursie próbnym ma kierowcy usystematyzować zakres obowiązków i nauczyć go poruszania się w naszej firmie po różnych działach, w zależności od sprawy. Taki jest cel. Ubranie firmowe utożsamia kierowcę z firmą, w której pracuje. Wsparcie biura obsługi klienta czy dyspozytora dyżurnego to kolejne elementy świadczące o tym, że firma dba o kierowców, o ich komfort pracy.
Edyto, dowiedzieliśmy się już co nieco jak wygląda rekrutacja w firmie. Porozmawiajmy teraz o Tobie. W jaki sposób mogłaś rozwinąć swoje kompetencje w GTV BUS na przestrzeni lat?
Rozwój moich kompetencji, odbywał się i odbywa nadal, przede wszystkim, poprzez współpracę z innymi działami takimi jak: kadry, rozliczenia, księgowość, dyspozytorzy, dział obsługi klienta. Dzięki takiej współpracy mogę na bieżąco uzupełnić swoją wiedzę, którą wykorzystuję podczas procesu rekrutacji i w szkoleniach przyjmowanych do pracy kierowcach. Drugim źródłem pomagającym rozwijać kompetencje są szkolenia, które, od czasu do czasu są organizowane w firmie lub online, związane chociażby z wdrożeniem nowych systemów informatycznych w firmie czy służące pogłębieniu wiedzy z dziedziny HR.
Najciekawsza przygoda związana z Twoją pracą w GTV BUS?
Utkwiła mi w pamięci postawa jednego z kandydatów starającego się o pracę u nas. Dzisiaj takie podejście do tematu rekrutacji jest niesamowitą rzadkością. Kandydat przyjechał na umówioną rozmowę rekrutacyjną elegancko ubrany, z odpowiednimi dokumentami, przemierzając ponad 200 km, a ja z przyczyn od siebie niezależnych nie mogłam poświęcić mu czasu. I wówczas usłyszałam od kandydata, że mam się nie przejmować, że przyjedzie jeszcze raz w terminie, który będzie mi pasował, że w końcu to on stara się o pracę u nas. Nie mogło być inaczej, pracuje z nami już kilka lat.
Jaka jest Twoim zdaniem misja GTV BUS?
Misja GTV BUS- budowanie solidnej marki na rynku polskim i na rynku zagranicznym. Budowanie firmy nowoczesnej technologicznie i przyjaznej pracownikom.
Czym wyróżnia się GTV BUS na tle innych firm?
Jesteśmy jedyną firmą przewozową w Polsce świadczącą usługi przewozu z adresu pod adres w całej Polsce, Niemczech, Holandii i Belgii. Posiadamy aplikację dla pasażerów. Oprócz usług przewozu osób posiadamy również statut firmy kurierskiej. Nasi kierowcy międzynarodowi, w stosunku do kierowców z konkurencji, mają krótkie trasy przebiegu, rzadko robią zbiórki i rozwózki, co na pewno daje im lepszy komfort pracy. Posiadają wsparcie w sprawach związanych z pasażerami, poprzez numery alarmowe udostępniane tylko dla nich 24 H, każdy kierowca jest wdrożony do pracy poprzez szkolenie.
Jakie sytuacje sprawiają, że czujesz się dumna pracując w GTV BUS?
Cieszę się, że pracuję w firmie, która wciąż się rozwija i niestraszne jej przeciwności losu. Strategiczne myślenie i kreatywność szefostwa są godne podziwu. Dobra atmosfera w pracy, relacje międzyludzkie sprawiają, że chętnie do niej jadę.
A jakie jest Twoje podejście do ludzi, pracowników?
Praca z ludźmi nie należy do łatwych, ale ją lubię. Empatia, pomoc, wrażliwość, szacunek, sposób przekazywania informacji, rzeczowość, wiarygodność w przekazie bez oszukiwania, kultura osobista to dla mnie bardzo ważne aspekty w kontekście pracy z ludźmi i takimi staram się kierować. Wielokrotnie, w mojej długiej karierze zawodowej, dostawałam podziękowanie za taki sposób traktowania, bardzo ludzkiego, otwartego podejścia do drugiego człowieka, co zawsze bardzo mnie motywowało i utwierdzało w przekonaniu, że warto.
Co Cię motywuje do działania?
Motywacja do działania to przede wszystkim sukcesy, sens i efektywność moich działań.
Czym zajmujesz się w życiu prywatnym, jak lubisz spędzać wolny czas?
Jestem raczej typem domatorki. W domu czuję się najlepiej. Wyjazdy owszem od czasu do czasu, ale z ludźmi, z którymi mam o czym porozmawiać. Wypady do kawiarni? Bardzo chętnie. Wyjście na siłownię 1-2 razy w tygodniu też się zdarzy. Podobno piekę najlepszy sernik i ciasto drożdżowe z kruszonką.