fb

GTV Bus

Aktualności

Zmiany w transporcie na przestrzeni ostatnich 2 lat

Branża transportowa, jak się zmieniła? – wywiad z prezesem Marcinem Jaworskim.

Zmiany w branży transportowej są bardzo duże. Mamy dwie rzeczywistości, tę sprzed pandemii i aktualną, której z niczym nie możemy porównać. Do momentu pojawienia się wirusa zmiany następowały spokojnie, sukcesywnie, były zaplanowane i przewidywalne. Wybuch przenicował świat. Branża transportowa musiała dostosować się do nowych wytycznych. Uczymy się żyć w świecie VUCA, na który składają się: zmienność, ulotność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Mamy covidową, zimną wojnę i trzeba się sporo nagimnastykować, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

    Nowe trendy pojawiły się w wielu gałęziach życia, ale dla mnie najważniejszy jest transport.  W przypadku GTV BUS spektakularną zmianą jest digitalizacja, w całości przenieśliśmy się do sieci. Ludzie zostali zmuszeni do zmiany swoich zachowań, częstszego sięgania po komputer, kartę kredytową, telefon z aplikacją płatniczą. Dokonała się rewolucja informacyjna, a ona wymusiła dostosowanie się branży transportowej. Przewozimy wiele osób w średnim wieku, dla których komputer nie jest artykułem pierwszej potrzeby, no może raczej nie był, bo teraz stał się istotnym elementem komunikacji ze światem, np. z Biurem Obsługi Klienta.

    Z uwagi na przeniesienie życia do sieci, bo tak jest bezpiecznie, tam ulokował się również świat reklam. W rzeczywistości, przed pandemią głównymi nośnikami wiedzy na poziomie regionalnym były ulotki, plakaty, rozwiązania offlinowe. Teraz nie można ich w ogóle stosować, bo mogą przenosić wirusa lub mogą stanowić uzupełnienie, internetowej kampanii reklamowej.

    Z badań, które przeprowadziliśmy wynika, że 65% pasażerów wybiera GTV BUS, bo płatność realizowana jest online i jestem z tego bardzo dumny. Oczywiście nie jest to jedyny powód, dla którego pasażerowie jeżdżą z nami. Drugą dogodnością jest internetowa rezerwacja przejazdu, która przyspiesza proces weryfikacji i wyklucza błędy.

    Rynek samodzielnie weryfikuje jakość i celowość usług. Covid skierował działania w kierunku bezosobowej automatyzacji. Czy to jest prawidłowy zwrot? No cóż trzeba by się było zastanowić, ale to temat na osobny artykuł. Z pewnością jednak firmy w dobie groźnej pandemii, żeby się utrzymać i rozwijać muszą odnaleźć się w wirtualnym świecie. W świecie Internetu błyskawicznie odnajdują się klienci. Informacja jest na wyciągnięcie ręki, w domu, przy ciepłej herbacie. Firma musi się postarać, by była łatwa do przyjęcia i przejrzysta. Zauważalny jest spadek informacji udzielanych przez telefon. Zmienił się także ich charakter. Pytania są bardziej precyzyjne i poparte dokładną znajomością tematu zaczerpniętą z sieci.

    Branża transportowa rozwija się szybko. Wpływa na to między innymi rozwój działki e-commerce – w oczywisty sposób uzależnionej od transportu, jednak brakuje kierowców. Kilka lat temu mogliśmy wybierać z rynku najlepszych, którzy spełniają wszystkie wymagania jakie stawialiśmy podczas rekrutacji. Dzisiaj rynek zmienił się i weryfikuje przede wszystkim pracodawców pod względem socjalizacji organizacyjnej. Dziś zatrudniamy osoby, które chcą się uczyć i to na etap nauki stawiamy największy nacisk, a nie na doświadczenie. Podczas pandemii zderzamy się z niedoborem kierowców na bardzo wysokim poziomie. Jako dość duży pracodawca byliśmy zmuszeni rozbudować dział rekrutacji. Na rynku pracodawcy prześcigają się kwotami, które proponują kierowcy jako wynagrodzenie. Nam nie do końca o to chodzi. Kierowca powinien być dobrze wynagradzany, ale też mieć w każdym momencie swojej pracy opiekuna w postaci dyspozytora, koordynatora. Oprócz stawek to jest właśnie nasz pomysł na pozyskiwanie i utrzymanie kierowców w naszej firmie.

    Na koniec dodam jeszcze, że ten rok będzie zdecydowanie rokiem firm, które potrafią zarządzać ceną i kosztami. Standardowo rentowność transportu oscyluje pomiędzy 3-5%. Jeśli dołożymy do tego informacje, że wiele kosztów, które posiadają kluczowe wartości w opłacalnościach, nie są zależne od firmy, a od czynników zewnętrznych, mówię tu o paliwie, dostępności pojazdów, drogich częściach, dostępności kierowców itp., mam naprawdę ciekawą sytuację.  Firmy transportowe w nowych czasach muszą nauczyć się renegocjować warunki z klientem B2B i codziennie przeliczać opłacalności projektowe. To zawsze był trudny rynek.

    Myślę, że pandemia zmieniła obraz polskiej branży transportowej raz na zawsze. Współcześnie nie ma już stałego podziału na ugruntowane, mocno ukorzenione firmy i firmy krzaki, które starają się o byt. Teraz rozróżnia się firmy, które są bardzo elastyczne i umiejętnie dopasowują się do rynku i firmy, które usiłują kontynuować swoje dotychczasowe, sztywno ukierunkowane kroki rozwoju.

    O zmianach jakie zgotowały nam ostatnie lata mógłbym mówić godzinami i prawdopodobnie byłoby ciągle jeszcze dużo do dodania. W trwającej wojnie gospodarczej przetrwają najsilniejsi, dlatego też, życzę wszystkim powodzenia, bo prowadzenie firmy w dzisiejszych czasach to nie lada wyzwanie.

    zmianywtransporcie

    Rezerwuj przejazd z adresu na adres

    Aktualności

    Zobacz więcej

    Poprzednie
    Następne

    Masz pytania?

    Zadzwoń na nasza infolinię

    Obsługa klienta czynna 7 dni w tygodniu od 8:00 do 21:00